Zoeken in deze blog

zaterdag 13 augustus 2011

Backlinks maken




Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Vaak wordt gedacht dat; des te meer je er hebt, des te beter je website scoort maar dat is helaas niet zo…


Toen Google voor het eerst ontstond was de basis van het beoordelingssysteem voor het tonen van zoekresultaten gebaseerd op hoeveel backlinks een site had. Google vond dat als er heel veel sites naar een bepaalde website linken dat die website dan wel een hoge waarde moet hebben en zodoende wordt deze dus hoog geplaatst in de zoekresultaten.

Dat vindt Google nog steeds echter; het is wel een stukje geavanceerder geworden en het gaat nu met backlinks niet meer over kwantiteit (hoeveelheid) maar over kwaliteit.
Kwalitatieve backlinks

Wat is nu een kwalitatieve link? Daarvoor moet je met een aantal zaken rekening houden:

Relevantie: Als de site die naar jou linkt niks met die van jou te maken heeft dan vindt Google de link ook niet relevant en zal het je dus niks opleveren.

Bijvoorbeeld:

Een link van een website over ondernemerschap naar een website met marketinginformatie is relevant en dus van toegevoegde waarde. Een website over tuinieren met een link naar een website over marketing is niet relevant en zal dus ook niet bijdragen aan je ranking.

Anchortekst: Google wil weten wat een link naar een andere website vertegenwoordigd, daarom is een stuk tekst wat gelinkt wordt kwalitatief beter dan het noemen van een domeinnaam.

Bijvoorbeeld:

Tot voorkort stond Adobe altijd op de eerste plek in Google als je zocht op de zoekterm “klik hier”. Dat kwam omdat vele tienduizenden websites op het internet bij hun pdf downloads een stukje tekst plaatsen met “klik hier om Adobe Reader te downloaden” de woorden klik hier waren dan klikbaar naar de site van Adobe en dus vond Google dat de site van Adobe relevant was aan de woorden “klik hier”…

Zorg er bij backlinks dus voor dat een andere website niet alleen jouw domeinnaam vermeldt maar een woordcombinatie waarop jij gevonden wilt worden in Google klikbaar maakt naar jouw website.

Deze woorden moeten natuurlijk wel relevant zijn aan jouw website (don’t be evil!).

Reputatie van de bron: Dit is een hele belangrijke, Google kijkt bij een backlink ook naar de reputatie van de webpagina (niet website) waar de link op staat. Als ik een backlink krijg van een pagina op een website die helemaal geen sterke reputatie heeft dan zal dat ook geen impact hebben.

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je hier heel goed hebt omschreven wat backlinks zijn en hoe de waarde van een individuele link wordt bepaald.

    De beste manier om meer backlinks naar je website of webpagina te krijgen is participeren in de community. Aanwezig zijn in de groep. Vragen beantwoorden, tips delen en dergelijke.

    Ook gastbloggen is een linkbuilding methode die goed werkt.

    Als we kijken naar de oorzaak dat mensen naar een webpagina linken, blijkt in veel gevallen de kwaliteit van de content (inhoud) een grote rol te spelen.

    Zorg er dus voor dat je goede inhoud op je website hebt. Nuttige artikelen, goede informatie, leuke video's.

    Dat advies wilde ik er graag nog aan toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen