Zoeken in deze blog

zaterdag 29 oktober 2011

hoeveel computers crashen per dag

Wat gebeurt er als uw Windows XP-machine crasht en vraagt of u een foutmelding wilt doorsturen naar Microsoft? Die rapporten komen kennelijk terecht in een soort database, en ik kan alleen maar aannemen dat als er voldoende rapporten van een bepaald type crash binnenlopen, de programmeurs aan het werk gaan om de fout te herstellen. Maar hoeveel van die foutmeldingen krijgt Microsoft eigenlijk te verwerken? Niemand weet het zeker, maar op basis van recente uitspraken van Bill Gates moet het aantal astronomisch hoog zijn. Gates zei in een keynote voor analisten dat vijf procent van alle Windows-machines gemiddeld tweemaal per dag crasht. Anders gesteld betekent dit dat tien procent van alle Windows-machines elke dag crasht, of dat een Windows-pc gemiddeld driemaal per maand crasht. Omdat Bill een cijferjunkie is, neem ik maar aan dat zijn gegevens kloppen en niet gebaseerd zijn op één of andere telefonische enquête. Die crashrapporten lijken mij de meest voor de hand liggende bron. Volgens marktonderzoeker StatMarket.com had Windows XP in maart van dit jaar een aandeel van 33,41 procent op de OS-markt. Ik wil Microsoft het voordeel van de twijfel gunnen en aannemen dat Windows XP een marktaandeel van 35 procent heeft. Hoeveel computers zijn er wereldwijd? Volgens de Computer Industry Almanac waren er in het jaar 2001 603 miljoen pc?s in gebruik, en die markt groeit wereldwijd met 10 tot 15 procent. Een voorzichtige schatting is dus dat er vandaag zowat 700 miljoen pc?s in gebruik zijn. Tien procent daarvan crasht elke dag één keer, wat dus 70 miljoen crashes per 24 uur oplevert. Aangezien slechtst 35 procent daarvan XP draait, ontvangt Microsoft elke dag 24,5 miljoen foutmeldingen - bijna 9 miljard per jaar! Ik betwijfel of dat aantal snel zal afnemen. Uiteraard zal een pc na een catastrofale systeemcrash niet altijd een rapport kunnen sturen. Bovendien zijn er heel wat gebruikers die niet altijd verbinding hebben met het internet, waardoor ze geen foutrapport kunnen verzenden. Ik vraag me af of Microsoft daar rekening mee houdt in de cijfers over het aantal crashes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten