Waar je mee moet beginnen, is een goede domeinnaam te kiezen. Over dit onderwerp heb ik ook al iets geschreven op de homepage, maar op deze pagina ga ik er wat dieper op in.
Je domeinnaam moet een woord of woordcombinatie bevatten waarnaar websurfers in de praktijk ook echt zoeken. Tenminste, als het je bedoeling is hoog in de zoekmachines te komen. Je moet dus voor jezelf heel goed weten wat het thema van je website precies is en op wat voor woorden of woordcombinaties mensen zoeken om meer over dat thema te weten te komen.
De grootste kans om veel bezoekers naar je website te trekken, heb je met een thema waarnaar veel vraag is (er wordt vaak naar gezocht), terwijl er tegelijkertijd maar een klein aanbod is (een zoekopdracht levert maar weinig pagina's met resultaten op). Om te weten te komen of er vaak naar een bepaald woord (of naar een bepaalde woordcombinatie) wordt gezocht, is het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google heel handig. Je typt het woord in dat je in gedachten had, en klikt op de zoek-button. Het resultaat is een tabelletje met relevante zoekwoorden, een schatting van het zoekvolume van de afgelopen maand en het gemiddelde zoekvolume.
Om de aanbod-kant van dit woord te bekijken, maak je ook gebruik van Google. Je typt een woord (of woordcombinatie in) en klikt op 'Zoeken'. Let er daarbij wel op dat je alleen in Nederlandse pagina's zoekt. Dat is vooral van belang als je woorden intypt die ook in het Engels voorkomen, 'website' of 'internet' bijvoorbeeld. Woordcombinaties kun je het beste tussen dubbele aanhalingstekens zetten (zoals bij: "sollicitatiebrieven schrijven"). Daarmee geef je aan Google door dat je alleen zoekresultaten te zien wilt krijgen met die exacte woordcombinatie. De websites op de pagina's met zoekresultaten zijn eigenlijk je directe concurrenten. Zij willen namelijk allemaal hoog scoren in de zoekmachines voor dit woord.
Overigens geldt dit hele verhaal hierboven ook voor de aparte webpagina's die je aan je website toevoegt. Voor elke webpagina die je maakt, loop je het hele proces opnieuw door. Dus je zoekt opnieuw een aantal trefwoorden, en stelt vast wat van elk de vraag en het aanbod is. Zo kun je met elke webpagina bezoekers naar je website trekken!
Meta-tags
Heb je vastgesteld rond welke zoekwoorden je je website en -pagina's worden opgebouwd, zorg dan voor een aantrekkelijke titel en beschrijving (description) van elke webpagina. Dit doe je door 'meta-tags' bovenaan in je html-pagina te zetten (ná de code en vóór de code . Hoe dit voor een van de pagina's van mijn eigen site gedaan is, zie je hier:
Ik wil dus onder andere graag gevonden worden als iemand de woorden 'webpagina maken' intypt in een zoekmachine, Google bijvoorbeeld.
Zoals je ziet, heb ik ook nog een aparte keywords-tag toegevoegd. Het nut van deze keywords-tag is de laatste jaren wat minder geworden, maar het kan nooit kwaad om hem ook op te nemen.
Als Google mijn pagina vindt, laat hij de inhoud van mijn meta-tags zien in de pagina met zoekrresultaten, zoals je hieronder ziet:
hoog bij google
Geen opmerkingen:
Een reactie posten